
Konzert für Orgel und Pyrotechnik
Text by media-scenography.org
The concert installation stages the encounter of two musical partners, whose relationship is actually characterised by a strict hierarchy:
when music and fireworks come together, the fireworks usually take on a subordinate role. They accentuate the movement of the music, adding a spectacular, visual component.
Together with the organist Dominik Susteck, Lea Letzel developed the foundations for a conceptual improvisation within a fixed framework, which has fireworks and an organ come together as equal partners in a chamber music duet. With the specific notes made by flying rockets and the crackling of silver fountains, fireworks are brought back into the church—here Kunst-Station Sankt Peter’s of Cologne’s Jesuit community—and the sonic qualities of pyrotechnic effects become a player on equal footing.
As an artist and dramatist, Lea Letzel is interested in “…the (manipulative) structures of the spectacular, the fine line, which makes a simulacrum appear true and real and a fake appear as a reality.” In her publication “Magic Media,” which deals with the relationship between theatre, theatricality and media, she makes reference to Jesuit theatre, which has used the special effects of pyrotechnics—their spectacular cascades of light and sound eruptions—in Mass as an experienceable dimension of the celestial and as a bridge to the heavenly since the middle of the 15th century. The performance in the Jesuit church St. Peter’s takes up this medieval tradition of religious staging and theatricality.
Artistic Concept and Realization:
Lea Letzel
Pyrotechnics:
Lea Letzel
Organ:
Dominik Susteck
Die Konzert – Installation lässt zwei musikalische Dialogpartner aufeinandertreffen, deren Verhältnis eigentlich von einer strengen Hierarchie geprägt ist: Beim Zusammenspiel von Musik und Feuerwerk übernimmt das Feuerwerk normalerweise eine untergeordnete Rolle. Es untermalt die musikalischen Bewegungen und fügt ihnen eine spektakuläre, visuelle Komponente hinzu. Zusammen mit dem Organisten Dominik Susteck habe ich die Grundlage für eine konzeptionelle Improvisation in festem Rahmen entwickelt, die Feuerwerk und Orgel als kammermusikalische Duopartner gleichwertig aufeinandertreffen lässt. Mit den spezifischen Tönen von Schnurraketen und dem Knistern von Silberwasserfällen wurde in der Kirche Kunst-Station St.Peter der Kölner Jesuitengemeinde das Feuerwerk zurück in die Kirche geholt und die klanglichen Qualitäten pyrotechnischer Effekte zum gleichwertigen Mitspieler gemacht.
Orgel: Domink Susteck
Pyrotechnik: Lea Letzel